Περίληψη βιωματικών εργαστηρίων

1. ΤΙΤΛΟΣ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Ακυρώθηκε)

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΦΙΛΩΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

Στο βιωματικό σεμινάριο θα διερευνηθεί ο ρόλος της εικαστικής θεραπείας και η σχέση της με την εκπαιδευτική διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα, θα δοθούν προτάσεις στους εκπαιδευτικούς, αναφορικά με το πως θα διευκολυνθούν στο έργο τους, χρησιμοποιώντας το εργαλείο της τέχνης (πλαστικές τέχνες) 1)μέσα από την επισήμανση δυσκολιών και ιδιαιτεροτήτων στον εκπαιδευτικό πληθυσμό, και 2)μέσω διεύρυνσης των τεχνικών διδασκαλίας και παρεμβάσεων. Επίσης, θα δοθούν ευκαιρίες καλλιέργειας ατομικών δεξιοτήτων των ίδιων των εκπαιδευτικών και δεξιοτήτων συντονισμού ομαδικών δυναμικών-ομάδων. Το σεμινάριο αποτελείται από μια σύντομη εισαγωγή(θεωρητικό μέρος) αναφορικά με το αντικείμενο της εικαστικής θεραπείας και την καταλληλότητα της σε σχέση με την εκπαίδευση και μια ομάδα εικαστικής θεραπείας(βιωματικό μέρος), όπου οι συμμετέχοντες έρχονται σε επαφή με το μέσο των εικαστικών και ευαισθητοποιούνται απέναντι σε αυτό. Δεν είναι απαραίτητες οι γνώσεις εικαστικών για τη συμμετοχή. 

2. ΤΙΤΛΟΣ: ΔΕΥΤΕΡΗ ΖΩΗ….ΕΧΕΙ! (ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΥΛΙΚΩΝ)

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΚΟΤΡΩΝΗ ΣΤΕΛΛΑ-ΑΔΕΛΑΪΔΑ, ΚΠΕ ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ

Τα μέλη της Π.Ο. του ΚΠΕ προτίθενται να υλοποιήσουν εργαστήριο κατά τη διάρκεια του οποίου οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις βασικές αρχές της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης υλικών, να εξοικειωθούν με διαφορετικά είδη χρωμάτων και μέσων χειροτεχνίας (χρώματα πλαστικά, ακρυλικά, κιμωλίας, κόλλες, βερνίκια) και στη συνέχεια να δημιουργήσουν χρηστικά αντικείμενα από χρησιμοποιημένες συσκευασίες και υλικά όπως γυαλί, πλαστικό, χαρτόνι, ύφασμα, αλουμίνιο κ.α. με την τεχνική του ντεκουπάζ. Επίσης, θα γίνει προσέγγιση των κατασκευών αυτών διαθεματικά καθώς θα προταθούν λύσεις και τρόποι αξιοποίησής τους σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα.  Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς οι οποίοι μπορούν να μεταφέρουν τις ιδέες και την τεχνογνωσία που θα αποκτήσουν στην τάξη και να δημιουργήσουν με τους μαθητές τους, αξιοποιώντας τις τεχνικές που θα γνωρίσουν και εντάσσοντάς τις στον ετήσιο προγραμματισμό του αντικειμένου τους. 

3. ΤΙΤΛΟΣ:Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΩΣ ΜΕΣΟ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ  ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΕ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΑΝΑΝΙΑΣ ΤΟΖΑΚΙΔΗΣ

Σύμφωνα με τις αρχές της διαφοροποίησης της διδασκαλίας, η χρήση βιωματικών μεθόδων μάθησης είναι απαραίτητη για την συμπερίληψη και συμμετοχή στην διδακτική πράξη μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες, καθώς και για μαθητές πολυπολιτισμικές διαφορές. Ο ρόλος των τεχνών και της δημιουργικής έκφρασης είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος που αναπτύσσει την παραπάνω δυναμική.

Το βιωματικό εργαστήριο λοιπόν, έχει  σκοπό να βάλει στην φιλοσοφία και το κλίμα  της Δημιουργικής Γραφής και να κεντρίσει την προσοχή των εκπαιδευτικών. Προϋποθέτει περιορισμένο αριθμό 15-20 εκπαιδευτικών που θα δουλέψουν κυρίως ομαδοσυνεργατικά. Στους συμμετέχοντες θα δοθούν ενδεικτικά φύλλα εργασίας με στόχο την ευαισθητοποίηση σε δρόμους δημιουργικής γραφής. Υπάρχουν συγκεκριμένα φύλλα εργασίας σχολικής χρήσης(με κατανομή ανά ηλικία) τα οποία τα οποία έχουν δοκιμαστεί στην πράξη από εκπαιδευτικούς και θα διατεθούν στους συναδέλφους.

4. ΤΙΤΛΟΣ:ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΔΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΛΥΜΠΕΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Πως μπορούμε να εφαρμόσουμε βιωματικά το αρχαίο ελληνικό θέατρο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση; Το «Παίζοντας με τους Βάτραχους του Αριστοφάνη» είναι ένα πρωτότυπο επιδαπέδιο εκπαιδευτικό παιχνίδι με την αξιοποίηση δραματικών τεχνικών. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το αρχαίο ελληνικό θέατρο και συγκεκριμένα με την κωμωδία Βάτραχοι μέσα από το παιχνίδι αλλά και μέσα από βασικές αρχές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε δύο ομάδες και θα «ξετυλίξουν» την ιστορία των Βατράχων μέσα από μία σειρά δοκιμασιών. Θα γνωρίσουν το έργο ενώ παράλληλα θα ανακαλύψουν τρόπους αξιοποίησής του στην τάξη μέσω της διαθεματικότητας και της ολιστικής θεώρησης της γνώσης.

5. ΤΙΤΛΟΣ:ΨΑΞΕ ΤΑ  ΦΤΕΡΑ… ΦΥΓΑΜΕ ΤΑΞΙΔΙ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΒΕΛΚΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ

Το εργαστήριο απευθύνεται σε Νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς της Α΄& Β΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Αρχικά μέσα από δυο παιχνίδια γνωριμίας θα υποστηριχθεί ένα κλίμα οικειότητας και θα δοθεί εν συντομία ένα θεωρητικό πλαίσιο αναφορικά με την αξία της τέχνης στην εκπαίδευση. Θα ακολουθήσει μια δραστηριότητα με την οποία οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε ομάδες αναφορικά με τα τέσσερα έργα καλλιτεχνών, τα οποία θα αποτελέσουν και το κέντρο γύρω από το οποίο πρόκειται να αναπτυχθούν οι δραστηριότητες. Κοινό τους στοιχείο είναι τα φτερά που μέσα από διαφορετικές εικονικές αναπαραστάσεις, γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι διδακτικών προτάσεων γύρω από τις διαφορετικές γλώσσες καλλιτεχνικής έκφρασης: γλυπτική, ζωγραφική, μεταξοτυπία και ακουαρέλλα. Οι εκπαιδευτικοί θα παίξουν, θα εξερευνήσουν και θα εκφραστούν χρησιμοποιώντας συνδυαστικά το γραπτό κείμενο, τον λόγο και την κίνηση. 

6. ΤΙΤΛΟΣ:”ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΝΥΧΤΑΣ” PROJECT

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΙΑΓΚΟΥΛΗ, ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΝΑΡΔΗ

Στο βιωματικό εργαστήριο,  θα επεξεργαστούμε θεατρικά και μουσικά την περίληψη του θεατρικού έργου του William Shakespeare «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας». Αφού γίνει μια παρουσίαση της γενικής  ιδέας και μια πρώτη επαφή της ομάδας μέσα από θεατρικές ασκήσεις, οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν χειροποίητα μουσικά όργανα. Σκοπός του σεμιναρίου είναι να ανακαλύψουμε τα βήματα για το «χτίσιμο» μιας θεατρικής παράστασης που στηρίζεται στον θεατρικό και μουσικό αυτοσχεδιασμό.  Αποτελεί και μια πρόταση συνεργασίας εκπαιδευτικών ειδικοτήτων  τέχνης (Θέατρου και Μουσικής) μεταξύ τους αλλά και με πιο παραδοσιακές ειδικότητες, όπως του δασκάλου και του φιλολόγου.  Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας  (κυρίως Δ΄ Ε’ , ΣΤ’ ) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο), καθώς πραγματεύεται το θέμα της νεανικής αγάπης, που ενδιαφέρει την προεφηβική και εφηβική ηλικία. Οι εμψυχώτριες έχουν υλοποιήσει το συγκεκριμένο πρότζεκτ με εφήβους (Α’, Β’ Γυμνασίου). Καλό είναι οι συμμετέχοντες να φοράνε άνετα ρούχα.

7. ΤΙΤΛΟΣ:ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΚΩΣΤΟΥΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΤΟΥΡΑΜΠΕΛΗΣ

Το  εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Ξένων Γλωσσών που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τα διδακτικά εγχειρίδια με νέα  μαθησιακά αντικείμενα, αξιοποιώντας μια σειρά από διαδικτυακές εφαρμογές και κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία. Ειδικότερα,  οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία   να εμπλακούν βιωματικά σε δειγματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την Τέχνη, εστιάζοντας στην Ενότητα 4 του υλικού αναφοράς της Α’ Λυκείου με θέμα τη ζωή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ και με την Ενότητα 7 με τίτλο « Human Rights » από το Φάκελο Υλικού της Β’ Λυκείου.

Στις επιλεγμένες ενότητες, η διαθεματική διασύνδεση της Τέχνης και του πολιτισμού με την Αγγλική γλώσσα και τις ΤΠΕ ενδυναμώνουν την αισθητική αντίληψη,  προάγουν την κριτική σκέψη και συμβάλλουν στην καλλιέργεια υψηλότερων γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.

8. ΤΙΤΛΟΣ:“ΖΗΣΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ”,  ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΜΑΝΑΦΗ ΙΩΑΝΝΑ, ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΔΩΡΟΘΕΑ, ΣΕΡΕΤΟΥΔΗ ΑΓΑΠΙΑ

Το βιωματικό εργαστήριο αφορά στη διεξαγωγή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος φιλαναγνωσίας για μαθητές Δημοτικού με την αξιοποίηση της ψηφιακής τέχνης. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι υποδυόμενοι τους μαθητές θα συμμετάσχουν σε δίωρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, όπως αυτό θα υλοποιούνταν σε πραγματικό χρόνο στον χώρο της Σχολικής Βιβλιοθήκης.

Στο πρώτο μέρος, με τη βοήθεια μιας οπτικοακουστικής καλλιτεχνικής δημιουργίας χωρικής επαυξημένης πραγματικότητας, οι συμμετέχοντες απολαμβάνουν μια επαυξημένη εμπειρία διπλής αφήγησης, ενώ στη συνέχεια, στο πλαίσιο μιας δραστηριότητας δημιουργικής οπτικοακουστικής “γραφής”, βιντεοσκοπούν τη δική τους ιστορία με “ζωντανές” εικόνες και ήχο μέσω μιας εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας.

9. ΤΙΤΛΟΣ: Ο ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ Η COMEDIA DEL ARTE ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΠΑΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

Το σενάριο βασίζεται στη βιωματική προσέγγιση του ρυθμού και του παιχνιδιού ρόλων για τη σωστή εκμάθηση της ελληνικής. Οι λέξεις είναι νότες και ο λόγος είναι μουσική, στηρίζεται σε μετρικούς κανόνες, ο ήχος της λέξης είναι η σημασία της. Ο τρόπος που θα εκφέρεις μια λέξη προσδίδει διαφορετική σημασία. Παίζει σημαντικό ρόλο ακόμη και με ποια ιδιότητα θα το προφέρεις. Με την πολύτιμη αρωγή του ρυθμού σαν βασικό συστατικό της ομιλίας και του θεατρικού κόσμου της Comediadelarte όπως και οπτικοακουστικού υλικού τα παιδιά είτε ατομικά είτε σε ομάδες θα δημιουργήσουν αποσπάσματα λόγου προσεγγίζοντας την ελληνική γλώσσα με ένα πιο ουσιαστικό και λειτουργικό τρόπο που είναι παράλληλα δημιουργικός και ευχάριστος. Το θέατρο έχει τη δυνατότητα μέσα από τη βιωματική διαδικασία να δώσει τη δυνατότητα ακόμη και σε παιδιά που δεν έχουν ιδιαίτερη κλίση στα γλωσσικά μαθήματα να κατανοήσουν τη σημασία ,την ετυμολογία ακόμη και την ορθογραφία των λέξεων.

10. ΤΙΤΛΟΣ:ΔΙΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΡΩΤΑΣ-ΑΓΑΠΗ ΜΕ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ   ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΑΒΔΗ ΆΒΡΑ, ΜΗΤΕΛΟΥΔΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ, ΑΛΕΞΙΟΥ ΓΙΟΥΛΗ

Στο εργαστήριο αξιοποιείται το θέατρο ως εκπαιδευτικό εργαλείο για τη διερεύνηση του θέματος έρωτας-αγάπη το οποίο ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους εφήβους. Ερέθισμα για το εργαστήριο αποτέλεσε η νουβέλα «Η Τιμή και το Χρήμα» του  Κ. Θεοτόκη (Κ.Ν.Λ. Β΄ λυκείου). 

Με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος οι συμμετέχοντες βιώνουν  μέσα από ρόλους την ιστορία της Ζωής, αντιμετωπίζουν διλήμματα και παίρνουν αποφάσεις. Παράλληλα διερευνούν διάφορες πτυχές του θέματος απαντώντας σε ανοιχτά ερωτήματα π.χ. Τι είναι έρωτας και τι πραγματική αγάπη;  Ποιες συμπεριφορές/ πράξεις δείχνουν ότι υπάρχει ή δεν υπάρχει πραγματική αγάπη σε μία ερωτική σχέση;  Σε ποιες αξίες θέλω να στηρίζεται η ερωτική μου σχέση;  Το εργαστήριο κλείνει με αναστοχαστικές δραστηριότητες, όπως συζήτηση και γραφή κειμένων, με τις οποίες οι συμμετέχοντες συνδέουν τη φανταστική ιστορία που έζησαν με τη δική τους ζωή. Μπορεί να αξιοποιηθεί είτε στη διδασκαλία του κειμένου του Θεοτόκη είτε στη γλωσσική διδασκαλία, π.χ. βλ. «Έκφραση-Έκθεση για την Α΄λυκείου», όπου προτείνεται το θέμα έρωτας-αγάπη για παραγωγή λόγου.

11. ΤΙΤΛΟΣ: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «ΌΤΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΦΥΓΕΙΣ…» ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΑΛΕΞΙΟΥ ΓΙΟΥΛΗ, ΜΗΤΕΛΟΥΔΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ, ΑΒΔΗ ΆΒΡΑ

Η λογοτεχνία, η τέχνη της φωτογραφίας και το θέατρο αξιοποιούνται στο πλαίσιο εργαστηρίου το οποίο, με όχημα το διήγημα του Θοδωρή Γκόνη “Με τα φαγωμένα παπούτσια” (Φάκελος υλικού για τη Λογοτεχνία της Γ΄ Λυκείου), αποτελεί μια πρόταση γραφής μικροαφηγήσεων. Το εργαστήριο περιλαμβάνει τρεις φάσεις, την προσυγγραφική/αναγνωστική, τη συγγραφική και τη μετασυγγραφική. Στην αναγνωστική φάση τρεις μικροαφηγήσεις με τις φωτογραφίες που συνοδεύουν την ανάρτησή τους σε ηλεκτρονικά περιοδικά προσφέρονται για να μελετήσουν οι συμμετέχοντες τα χαρακτηριστικά του είδους. Στη συγγραφική φάση  οι συμμετέχοντες καλούνται να πυκνώσουν τον λόγο τους με επάλληλες γραφές και να δημιουργήσουν αρχικά μικροαφηγήσεις και στη συνέχεια tweetstories. Στη φάση αυτή αξιοποιούνται και θεατρικές τεχνικές. Στη μετασυγγραφική φάση  παρουσιάζονται τα κείμενα σε θεατρικό αναλόγιο.

12. ΤΙΤΛΟΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ

Στο  βιωματικό εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού οι συμμετέχοντες θα πειραματιστούν με παιχνίδια έκφρασης, αυτοσχεδιασμού και  ρόλων πάνω σε ζητήματα αποδοχής του διαφορετικού. Το εργαστήριο θα στηριχθεί σε   δύο άξονες:α) την κατανόηση και  αποδοχή του διαφορετικού και β) τη διευκόλυνση προσαρμογής. Μέσα από τις τέσσερις φάσεις του θεατρικού παιχνιδιού,  με στοιχεία από το θέατρο Φόρουμ του Αουγκούστο Μποάλ,  οι συμμετέχοντες θα βιώσουν αρχικά οι ίδιοι τη διάσταση του διαφορετικού και μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς και τα παιχνίδια ρόλων θα προσπαθήσουν να βρουν λύσεις οι οποίες θα μπορούν να βοηθήσουν ώστε να   διευκολυνθεί η καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Οι τρόποι προσέγγισης της διαφορετικότητας μέσα από το θέατρο και το θεατρικό παιχνίδι μπορούν να συμβάλλουν στη διαχείριση κρίσεων μέσα στη σχολική τάξη τόσο όταν το διαφορετικό προέρχεται από έναν άγνωστο πολιτισμό όσο και όταν προέρχεται   από   τον οικείο πολιτισμό.

13. ΤΙΤΛΟΣ:ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΧΟΡΟ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ.

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΖΗΣΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ

Το σχολείο-εργαστήρι τέχνης και δημιουργίας είναι ένα πρόγραμμα με παιχνίδια έκφρασης με το συνδυασμό και την ανάμειξη μουσικής, χορού, εικαστικών και θεατρικού παιχνιδιού. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. 

Στο βιωματικό εργαστήριο μέσα από παιχνίδια θα προσεγγίσουμε τι βασικές έννοιες που διέπουν τις τέχνες, δηλαδή  την παύση, το ρυθμό-τέμπο, την ένταση και τη φόρμα. Η πορεία στην οποία στηρίζεται το πρόγραμμα ακολουθεί την εξής διαδικασία. Τη φάση της εξερεύνησης – αναπαράστασης και τη φάση της έκφρασης-δημιουργίας. Αρχικά θα εξερευνήσουμε και θα εξοικειωθούμε με τα πρωτογενή υλικά της κάθε τέχνης (σώμα, λόγος, χρώμα, ήχος, γραμμή). Παράλληλα θα γνωρίσουμε και τους βασικούς κώδικες –κανόνες που διέπουν τις τέχνες. Στη συνέχεια, σταδιακά με καθοδηγημένους ή ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς, με εκφραστικές, ατομικές και συλλογικές δραστηριότητες θα οδηγηθούμε σε προσχεδιασμένες καλλιτεχνικές συνθέσεις.

14. ΤΙΤΛΟΣ:ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΥΡΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΤΟΥΡΤΟΓΛΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΑ, ΣΤΑΜΑΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ, ΚΑΤΣΙΚΕΑ ΝΑΥΣΙΚΑ

Το εργαστήριο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνεται μια μικρή θεωρητική εισαγωγή στο Μαύρο θέατρο και στο δεύτερο η ομάδα εμπλέκεται ενεργά με την τεχνική του μαύρου θεάτρου περνώντας από όλα τα στάδια. Το Βιωματικό Εργαστήριο έχει στόχο να φέρει σε επαφή τους συμμετέχοντες με τη συγκεκριμένη τεχνική σε πέντε στάδια: 

1ο στάδιο: Δέσιμο ομάδας- Γνωριμία των μελών της ομάδας-Μέσα : ασκήσεις σώματος, αισθητηριακές, συγκέντρωσης, χαλάρωσης, προσοχής, παρατηρητικότητας, δημιουργικότητας, μιμήσεις, αυτοσχεδιασμοί, θεματικά στιγμιότυπα κ.α.

2ο στάδιο : Δημιουργία- σύνθεση σεναρίου-Η μεγάλη ομάδα θα χωριστεί σε μικρότερες που θα οδηγηθούν στη δημιουργία μιας μικρής ιστορίας

3ο στάδιο : Κατασκευές – Κατασκευή κούκλας – σκηνικών-μουσικής. Θα κατασκευαστούν με απλό τρόπο όλα τα αντικείμενα- κούκλες που χρειάζονται για την ιστορία της κάθε μικρής ομάδας. 

4ο στάδιο : παράσταση-παρουσίαση των αποτελεσμάτων της κάθε ομάδας με σκοπό να προκύψουν ερωτήσεις που θα απαντηθούν στο τέλος

5ο στάδιο: Αξιολόγηση-Καταγραφή όσων βίωσε κάθε μέλος- Ερωτήσεις προβληματισμοί-Κλείσιμο του κύκλου

15. ΤΙΤΛΟΣ:«ΤΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ  ΉΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ Η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ:  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ  ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΗΝ Α/ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΚΟΦΙΔΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ, ΜΙΣΣΙΟΥ ΑΘΗΝΑ

Το Διαθεματικό Πρόγραμμα « Ήταν κάποτε η Μεσόγειος»  έχει ως σκοπό του τη γνωριμία των μαθητών με το θαλάσσιο κόσμο της Μεσογείου μέσα από τη γαλλική γλώσσα-στόχο. Απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού (γνωριμία των οικοσυστημάτων της Μεσογείου -περιγραφή, χαρακτηριστικά), και σε μαθητές Γυμνασίου/Λυκείου (αντιμετώπιση προβλημάτων των οικοσυστημάτων λόγω της μόλυνσης του περιβάλλοντος). Αρχικά θα προσεγγίσουμε το θέμα μέσα από μια πολυεπιστημονική θεώρηση που συνδυάζει τη γαλλική γλώσσα, τις Φυσικές επιστήμες, τις εικαστικές τέχνες. Στη συνέχεια θα μας απασχολήσει η μεθοδολογία πρόσληψης και κατανόησης της επιστημονικής ονομασίας των ειδών (φυτά-ζώα). Θα επιστρατευτούν τεχνικές οπτικού  (λέξη-εικόνα) και αισθητικού γραμματισμού. Στην τελική παραγωγή των μαθητών του Δημοτικού (αφίσα), γλώσσα και Τέχνη θα συνομιλήσουν και θα συμπορευτούν, με αποτέλεσμα την κατάκτηση γλωσσικών και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων. Για τους πιο μεγάλους μαθητές (γυμνάσιο-λύκειο), θα δείξουμε πώς  η ευαισθητοποίησή τους στο οικολογικό πρόβλημα της Μεσογείου θα δώσει μηνύματα για  σεβασμό στο Περιβάλλον, μέσα από  βίντεο-δημιουργίες (ψηφιακός γραμματισμός) με καλλιτεχνική στόχευση.

16. ΤΙΤΛΟΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ANIMATION

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ ΕΛΕΝΗ

Βασικός στόχος του εργαστηρίου είναι να ενημερώσει τους/τις εκπαιδευτικούς για τη δυνατότητα της ενσωμάτωσης της εκπαίδευσης στην κινούμενη εικόνα στο πρόγραμμα του σχολείου με την αξιοποίηση του ήδη υπάρχοντος εξοπλισμού.

Αρχικά θα παρουσιαστούν προσπάθειες δημιουργίας κινηματογραφικών προϊόντων μικρού μήκους με τη χρήση εύκολα προσβάσιμου λογισμικού. Στο δεύτερο μέρος θα διεξαχθεί βιωματικό εργαστήριο κατά τη διάρκεια του οποίου οι εκπαιδευτικοί θα εργαστούν σε ομάδες για να δημιουργήσουν προϊόντα κινούμενης εικόνας μικρού μήκους. 

Απαιτείται φωτογραφική μηχανή ή άλλο μέσο για λήψη φωτογραφιών και ό,τι είναι απαραίτητο για την μεταφορά των φωτογραφιών σε υπολογιστή. Είναι επιθυμητό να έχουν φορητό υπολογιστή.

17. ΤΙΤΛΟΣ:ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ- ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΤΑΜΑΡΑ ΤΣΙΤΛΑΚΙΔΟΥ

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε όποιον άλλον ενδιαφέρεται για τη σύνδεση της μελέτης της λογοτεχνίας και τη δημιουργία κινηματογραφικού έργου. Στο βιωματικό εργαστήριο θα παρουσιαστεί ένα “πείραμα” που έγινε με τους μαθητές του Μειονοτικού Λυκείου Κομοτηνής  στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής λογοτεχνίας πάνω στη μεταφορά ενός διηγήματος σε ταινία μικρού μήκους.

Η δραστηριότητα αυτή συμβάλλει στην κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, αξιοποίηση τεχνολογιών, συνεργασία και αυτενέργεια. Συνδέει τη λογοτεχνία με τον κινηματογράφο και αποτελεί ιδανική επιλογή για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας ως δεύτερης γλώσσας.

18. ΤΙΤΛΟΣ:Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΔΡΩΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ. ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΤΑΣΙΜΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΣΕ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ

Πρόκειται για βιωματικό εργαστήρι που πραγματεύεται την καλλιέργεια του δημιουργικού λόγου, με συνδυασμένη χρήση και εφαρμογή εικαστικών παραστάσεων και θεατρικών τεχνικών. Αφετηρία,  μαθησιακά αντικείμενα όπως η Λογοτεχνία, η Ιστορία, η Ξένη Γλώσσα. 

Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να φτιάξουν με τα σώματά τους παγωμένες εικόνες. Ερέθισμα μπορεί να είναι μία φωτογραφία, ένας ζωγραφικός πίνακας, ένα λογοτεχνικό απόσπασμα, ένας στίχος, μία άποψη, μία εικόνα από την ιστορία ή ένα γραμματικό φαινόμενο. Μέσα από   προσεκτική παρατήρηση και σχολιασμό του ερεθίσματος, με χρήση καρτών και συζήτηση θα υπάρξει ανάπτυξη των ιδεών πάνω στο εκάστοτε θέμα. Θα συνδυαστούν τεχνικές υποκριτικής, σκηνοθεσίας, οργάνωσης ομάδας, συνοχής, δημιουργικότητας και δημιουργικού λόγου..

19. ΤΙΤΛΟΣ:”ΌΤΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΦΥΓΕΙΣ…” ΑΛΛΑ ΟΙ ΦΟΒΟΙ ΔΕΝ ΣΕ ΑΦΗΝΟΥΝ…

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΗΤΤΑ

Με αφορμή το δίκτυο κειμένων “Οταν θέλεις να φύγεις…” (Φάκελος Υλικού της Λογοτεχνίας της Γ’ Λυκείου) αλλά και την Επιστολή προς Μενοικέα του Επίκουρου (Φάκελος Υλικού Αρχαίων Ελληνικών Γ’ Λυκείου) θα επιχειρήσουμε με τρόπο βιωματικό (“ανάγνωση” έργων των εικαστικών τεχνών, κινησιολογία κτλ.) να κατανοήσουμε και να συναισθανθούμε πρωτίστως εμείς τις δυσκολίες διαφυγής και απαλλαγής από φόβους.

20. ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ: ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ ΑΠΟ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ (ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ)

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΑΚΗΣ, ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ
ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΦΡΑΤΖΕΣΚΑΚΗΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ : ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΓΥΡΙΖΟΥΜΕ ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΤΑΙΝΙΑΣ ΟΠΟΤΕ ΕΜΠΡΑΚΤΑ Η ΟΜΑΔΑ ΕΜΠΛΕΚΕΤΑΙ στην ΧΡΗΣΗ ΚΑΜΕΡΑΣ, ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΤΩΝ. ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΟΝΤΑΖ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΠΟΥ ΓΥΡΙΖΕΙ Η ΟΜΑΔΑ.

21. ΤΙΤΛΟΣ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΛΕΣΧΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΗΣ ΘΕΑΣΗΣ.

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ: ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ ΦΡΟΣΩ
Στόχος της δράσης είναι η, διαμέσου του σχεδιασμού και της λειτουργίας κινηματογραφικής λέσχης στο σχολείο, επίτευξη βημάτων προς την κατεύθυνση του οπτικοακουστικού γραμματισμού, δηλαδή η απόκτηση δεξιοτήτων, όχι μόνο θέασης/κατανάλωσης (χρήσης) αλλά και κριτικής αποτίμησης οπτικοακουστικών προϊόντων (με ενδεχόμενη δημιουργία οπτικών εννοιών και παραγωγή οπτικών μηνυμάτων).

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *